Siru

siruSiru låter dig sätta in pengar på ditt spelkonto med hjälp av mobiltelefonen. Det insatta beloppet sätts upp på din telefonräkning, och du betalar det samtidigt som du betalar telefonräkningen. Du får alltså in pengar på ditt spelkonto direkt, samtidigt som du inte behöver betala förrän telefonräkningen kommer.

Du behöver inte registrera dig hos Siru för att använda dig av Siru. Detta eftersom Siru har ett betalnummer som du ringer upp för att det önskade beloppet ska sättas upp på din telefonräkning.

Siru fungerar i skrivande stund i Sverige, Norge och Finland.

Var kan jag använda mig av Siru?

Exempel på spelsajter där du kan fylla på ditt spelkonto med hjälp av Siru:

Läs mer om SIRU hos Norge Casino där du också kan hitta alla casinon som erbjuder transaktionstjänsten.

Vad kostar det att använda sig av Siru?

Att ha ett telefonnummer verifierat hos Siru är gratis, det finns alltså inte någon fast månadsavgift eller liknande. Däremot tillkommer en transaktionsavgift när du genomför en transaktion. Storleken på transaktionsavgiften anges innan transaktionen genomförs, så att du kan avbryta om du vill.

Vad krävs för att kunna använda Siru?

siruDu behöver en mobiltelefon med ett telefonabonnemang som du betalar med faktura. Siru fungerar inte ihop med kontantkortstelefoner.

Mobiltelefonen behöver kunna ta emot SMS.

Ha inte numret skyddat/privat/dolt – det ska synas då samtal görs. Det är också viktigt att telefonen/abonnemanget inte har någon spärr mot samtal till betalnummer.

I skrivande stund fungerar Siru inte ihop med telefonabonnemang från operatören 3 eller med telefonabonnemang som hör ihop med 3s nätverk.

När måste jag betala fakturan?

Inköp (inklusive insättningar till spelsajter) som görs läggs på mobiltelefonfakturan för den pågående faktureringsperioden. Du betalar alltså när du betalar din vanliga mobiltelefonräkning.

Att använda Siru

För att använda Siru på en spelsajt väljer du Siru som alternativ i listan över tillgängliga insättningsmetoder i kassan. Plånboken kommer att visas i ett litet fönster som poppar upp, och sedan är det bara att följa instruktionerna på skärmen. Du kommer bland annat att få ange hur stort belopp du vill sätta in och ange ditt mobiltelefonnummer. Ett telefonnummer kommer att visas som du ska ringa upp med din mobiltelefon för att genomföra insättningen. Det är mycket viktigt att man kontrollerar hur stor transaktionsavgiften är innan man ringer upp, så att man inte drabbas av någon obehaglig överraskning är telefonräkningen anländer.

Hur pass liten insättning som är tillåten varierar mellan de olika spelsajterna.

Första gången

Första gången du använder Siru måste du verifiera telefonnumret med hjälp av en kod som skickas ut i ett SMS.

När koden har skickats ut är den giltig i 24 timmar.

Observera att koden endast behöver användas första gången du använder Siru, därefter är telefonnumret bekräftat och du behöver inte ange någon kod för att genomföra transaktioner.

Balansgräns

Balansgränsen är 4 500 kronor per 30 dagar för svenska användare av Siru.

Du kan kontrollera din aktuella balans genom att logga in hos Sirumobile.com/my-siru.

I början av varje samtal kontrolleras alltid din balans. Om du har nått upp till balansgränsen kan du inte genomföra transaktionen.

Balansgränsen är fast och kan varken höjas eller sänkas av kundtjänsten. (Däremot kan kundtjänsten spärra ett telefonnummer helt från att använda Siru.)

Fördelar med Siru

  • När du genomför insättningen till spelsajten skickas inte någon information om dig över internet förutom infon om ditt telefonnummer.
  • Du behöver inte uppge någon kreditkortsinformation.
  • Du behöver inte hålla ordning på någon inloggningsdosa, skrapkoder eller liknande. Din mobiltelefon är den hårdvara som krävs. Detta är extra praktiskt när man vill underhålla sig med lite casinospel utanför hemmet, till exempel under tågresan eller i den långa kön i matbutiken.
  • Pengarna kommer in på ditt spelkonto direkt.
  • Siru har en balansgräns (saldobegränsning) på 4 500 kronor per 30 dagar.
  • Siru har en bedrägeriövervakning som är igång dygnet runt, sju dagar i veckan.
  • Du kan spåra dina insättningar / betalningar i realtid.
  • Du kan se din betalningshistorik.
  • Varje transaktion får ett unikt ID-nummer vilket gör det enklare att hålla ordning.
  • Du betalar samtidigt som du betalar din vanliga mobiltelefonräkning. Du får alltså inte en massa separata fakturor att hålla ordning på.
  • Siru erbjuder telefonsupport och e-postsupport, och det går att få hjälp på svenska.
  • Siru kan inte bara användas på spelsajter, utan fungerar för att betala varor och tjänster från många olika försäljare.

Nackdelar med Siru

  • Att använda sig av Siru innebär att man spelar på kredit, vilket alltid innebär en risk för den som inte har full kontroll över sitt spelande och över sin ekonomi.
  • I vissa fall kan transaktionsavgiften vara rejält tilltagen. Granska alltid transaktionsavgiftens storlek innan du genomför någon insättning via Siru.
  • Att använda Siru innebär att du ringer ett betalsamtal. Om du sedan inte betalar din telefonräkning kan du få problem hos det företag du har ditt telefonabonnemang hos, och de kan till exempel välj att säga upp dig som kund.
  • När du väl har verifierat ditt telefonnummer hos Siru behöver inga fler koder eller lösenord för att köpa varor och tjänster med hjälp av Siru. Det är alltså mycket viktigt att du inte låter andra människor få tillgång till din mobiltelefon.

Kundtjänst

Sirus kundtjänst går att nå via e-post och telefon.

E-post besvaras sju dagar i veckan, men svarstiden brukar vara lite längre på helgerna än på vardagarna. E-postadressen för svenskspråkig kundtjänst är kundservice@sirumobile.com. För engelskspråkig kundtjänst, använd e-postadressen support@sirumobile.com.

Telefonnumret till kundtjänst är 08-559 246 83. Telefonsamtal besvaras under kontorstid.

Om du inte vill ringa upp själv kan du skicka ett e-postmeddelande till Sirus och be dem ringa upp dig istället.

Övrig information om Siru

Företaget Siru Mobile lanserades år 2011. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, men det finns även kontor i flera andra länder, inklusive ett i Sverige.

Telefonnumret till huvudkontoret: +358 (0) 9 2316 3390.

E-post: info@sirumobile.com

Twitter: Twitter.com/sirumobile